Game design som linjefag på Askov

Game design

Er du vild med at game? Og vil du gerne med om bag kulissen og nørde med processen i hvordan spil egentlig bliver til, helt fra første idé til færdigt computerspil? Så skal du vælge Game Design som linjefag på Askov Efterskole! Forestil dig, at du på egen hånd kan skabe verdenen omkring dig. Selv kan designe, hvad der skal ske, og hvem der er i den.

Game Design giver dig en unik mulighed for at prøve kræfter med grundlæggende teknikker inden for spiludvikling. Her kommer du nemlig til at lære om blandt andet programmering, grafisk design, spildesign og spilteknologi – både den praktiske og teoretiske del, som du kan bruge i din videre uddannelse og karriere, hvis det er lige netop dét, du går og drømmer om.

Du behøver ikke have en masse viden om computere eller programmering for at vælge Game Designlinjen på Askov Efterskole. Hos os er der plads til alle, uanset om du er nybegynder eller den mere erfarne spiludvikler, kodenørd eller dygtige tekniker. Du skal blot være topmotiveret til at arbejde med dine kreative idéer, og bruge computeren til at realisere dem.

Spiludvikling

Der er flere faktorer, der vægter højt, når man vil udvikle gode og gennemførte spil. Et godt spil kan være baseret på, eksempelvis, en god idé og fortælling, en flot velfungerende grafik, eller et godt gameplay. Og under alt dette, som spilleren oplever igennem spillet, skal der ligge en solid programmering. Dette stiller både høje krav til kreativitet, opfindsomhed og ikke mindst tålmodighed, når man skal programmere sig ud af potentielle problemer.

I Game Design får eleverne derfor mulighed for at udvikle sine helt egne spil. Når efterskoleåret er omme, vil du altså have designet dit eget personlige spil, helt fra start til slut med alt hvad det indebærer af historie, levelopbygning, karakterdesign, programmering og animation. Kun fantasien sætter grænser for, hvad der kan lade sig gøre! På Game Designlinjen prioriterer vi, at det skal være sjovt at lære, hvor vi både i grupper, såvel som individuelt, undersøger og eksperimenterer med spillets mange spændende elementer.

Sommetider spiller vi også computer, både for at hygge os sammen, men mest af alt for at få inspiration til vores egne spil. Heraf udarbejder vi forskellige spilanalyser og diskuterer, såvel som reflekterer over, hvad der virker, og hvad der ikke virker, samt hvilke elementer der er anvendt for, eksempelvis, at skabe bestemte stemninger og kreere et gennemført gameplay.

Glæd dig til
at arbejde med:

3D-Grafik

Programmering

Grafisk design

Spiludvikling

Spildesign

Spilteknologi

Slip kreativiteten løs

Spiludvikling handler ikke kun om kompliceret kodearbejde eller tunge computerprogrammer. Spiludvikling er din mulighed for at bygge dit eget univers; at skabe en hel verden og bestemme, hvad der skal ske. Du kan gøre alle dine kreative idéer til virkelighed, og kun din fantasi sætter grænser for, hvad der kan lade sig gøre.

På Game Design arbejder vi meget med kreativ idéudvikling og har et tæt samarbejde med efterskolens Animationslinje, som er med til at skabe de animationer og karakterer, der gør spillet engagerende og levende.

Vi samarbejder også med Game College i Grenaa, som hvert år kommer og laver Game Jam weekend sammen med os.

UNDERVISNING PÅ GAME DESIGN-LINJEN
På Game Design får du mulighed for at udvikle dine helt egne spil. Når efterskoleåret er slut, vil du have designet dit helt eget spil – fra start til slut med alt hvad det indebærer af historie, levelopbygning, karakterdesign, programmering og animation.

Du lærer de grundlæggende teknikker inden for spildesign, arbejder kreativt med dine idéer og får erfaring med programmering og grafisk design, som du kan bruge i din videre uddannelse og karriere, hvis det er det, du drømmer om.

Mød Mikkel

Hør hvad Mikkel siger om, at være elev på Game design-linjen

Mikkel er elev på Game Design-linjen på Askov Efterskole.
Her fortæller han om linjefaget.

Store oplevelser - Foran og væk fra skærmen

NOGET FOR DIG?
Glæd dig til at opleve den hektiske summen og kreative stemning, der opstår, når vi starter linjefaget op med en intensiv workshop i samarbejde med Grenaa Game College. I en af efterskoleårets første weekender afholder vi nemlig Game Jam, hvor lærere og elever fra Grenaa Game College giver os en udfordring i at udvikle små spil på et ganske kort tidsrum. Desuden afholder vi linjefagsuger, hvor vi fordyber os i spiludvikling og tager på ekskursioner til f.eks. spilstudier og animationsstudier.

Lyder Game Design som noget for dig? Besøg os og hør nærmere – Se vores besøgsdatoer her

Vi forventer desuden, at du medbringer din egen computer til undervisningen. Du kan læse om kravene til computeren nedenfor.