Teater på Askov Efterskole

Teater

Fægtning, stunts og kropssprog

At spille teater er at lære et håndværk. Det kræver benhård træning at kunne levere sine replikker uden tøven og bevæge sig ubesværet rundt på en scene, og det kræver stort talent at kunne røre, betage og underholde et publikum. På Teaterlinjen lærer du, hvordan du udtrykker følelser gennem dit kropssprog – og hvordan du f.eks. spiller teater, selvom hele dit ansigt er skjult bag en maske. På vores teaterlinje vil du lære de forskellige teatergenrer at kende, og du vil lære hvordan du bevæger dig indenfor disse genrer. Gennem leg og læring vil du få en forståelse af dramaturgi, der løfter dit skuespil i praksis.

Med teater på efterskolen vil vi arbejde med både fysisk og mental grundtræning. Vi arbejder med alt lige fra kropsbevidsthed til stemmer og lyd til scenografi. Vi tager dig med hele vejen rundt. Vi vil arbejde med improvisationer og karakterarbejde, og lære hvordan vi opbygger figurer gennem forskellige udtryk. Vi finder ud af, hvad ansigtet kan, og hvordan vi kan bruge vores kropssprog til at bevæge os indenfor teaterverdenen.

Med teater på efterskolen lærer du også dig selv bedre at kende. Du lærer hvordan din krop kan bevæge sig, hvordan du kan formidle budskaber på en ny og anderledes måde, og du erfarer at det kræver hårdt arbejde at blive god til skuespil. Du vil blive udfordret på nye områder, du måske ikke har prøvet før, men vi kan love dig for, at det bliver både sjovt og underholdende hele vejen igennem!

Her er plads til alle – en del af et fællesskab

På vores teater efterskole har vi fællesskabet i hovedsædet. Vi går op i at arbejde os rundt i teaterverdenen gennem samspil og sammenhold. Som elev på teaterlinjen er du aldrig alene. Drama og teater på efterskole er en disciplin vi fuldfører i fællesskab. Vi arbejder på at skabe en større helhed gennem individuelle præstationer. Teater kan ikke gøres alene, og derfor ser vi altid på det større billede, når vi øver og leger rundt i de mange elementer denne verden besidder.

Om du er garvet dramatiker, og har haft interesse og erfaring længe, eller om du er helt ny i spillet og blot synes teater på efterskole lyder spændende, så er der plads hos os. Vi tager højde for den individuelle elevs niveau, og arbejder altid på at udvikle vores elever så meget som muligt, uanset startniveauet. I teaterverdenen kan man nemlig altid udvikle sig. Der vil altid være nye ting at lære eller nye udtryk at arbejde med. Teater kan være en hård disciplin – men på vores teater efterskole går vi ligeledes op i at det skal være sjovt at lave drama. Når det kommer til skuespil, vil læringskurven altid være størst, når vi har det godt med hinanden, og er trygge i hinanden selskab.

Glæd dig bl.a. til
at arbejde med:

Karakterarbejde

Improvisation

Monologer

Stunts, fægtning og stagefights

Ansigtsmimik og kropssprog

Komik

Teaterhistorie og tekstarbejde

Teatersminke

Maskearbejde

Nultekster

En del af en vaskeægte teatertrup

Når du spiller teater, viser du nye sider af dig selv. Du påtager dig bogstavelig talt en helt ny rolle og bruger din krop og din stemme til at fortælle en historie. Og det kræver, at du føler dig tryg. Derfor er fællesskabet på Teaterlinjen noget helt særligt.

For når du går på Teaterlinjen, bliver du en del af en dedikeret teatertrup, hvor vi altid arbejder for at gøre hinanden bedre. Her er der plads til at grine, fjolle og eksperimentere. Her er ingen idéer for vilde eller udbrud for skøre. Og uanset om du befinder dig på scenekanten, i øvelokalet eller backstage foran spejlet, er du omgivet af holdkammerater, som hepper på dig.

Drømmer du om at stå på de skrå brædder i det skarpe rampelys? Vil du gerne opleve, hvordan det føles at stå overfor et levende publikum – som har deres fulde opmærksomhed rettet mod dig? Og vil du gerne udvikle dig som skuespiller, historiefortæller og menneske?

Teater på efterskole er for alle, der elsker teater. Uanset om du drømmer om hovedroller eller mindre roller, vil du blive udfordret og opdage nye sider af dig selv. Vi har både udfordringer til de erfarne og de spirende talenter – og vi arbejder benhårdt!

Mød Søren

Hør hvad Søren siger om, at være elev på Teater-linjen

Søren er elev på Teater-linjen på Askov Efterskole.
Her fortæller han om linjefaget.

Turné, teaterkoncerter og improvisationsfestival

Har du stjernedrys i øjnene? Brænder du for at vise verden, hvad du kan? På Teaterlinjen får du rig mulighed for at indtage scenen, når vi tager på linjefagsturné og opfører små forestillinger, teaterkoncerter eller spiller udvalgte scener. Du kommer selvfølgelig også til at opleve den særlige stemning, der opstår, når hele skolen i to uger om året arbejder intensivt på den store musicalforestilling, som tilsammen bliver set af mere end 1500 tilskuere. Teater på efterskole giver uforglemmelige oplevelser du kan tage med dig videre ud i livet.

Glæd dig også til at træne din improvisationsevne, når vi i forbindelse med Askov Festivalen afholder vores populære improvisationsturnering, hvor vi dyster mod forskellige efterskole i teatersport.