Musiklinjen på Askov Efterskole

Musik efterskole

Musik på Askov Efterskole

Søger du en god musik efterskole, så er du kommet til det rette sted. På Askov Efterskole spiller musik en stor rolle i hverdagen for alle vores elever. Vi er en kreativ efterskole, og vi oplever derfor, at stort set alle vores elever, hvad end de går på musiklinjen eller ej, udviser en stor interesse og glæde omkring de mange musikalske indslag, vi arrangerer i løbet af året.

Af netop denne grund har vi på Askov Efterskole også oprettet en musikskole på efterskolen, sådan at alle vores elever har mulighed for at tilvælge musikken og dygtiggøre sig i et instrument efter eget ønske.

Musik på efterskole - sådan fungerer det

Ligesom ved enhver anden musikskole, fungerer vores musikskole på den måde, at vores elever kan købe sig til eneundervisning i et valgfrit instrument. Det er efterskolens egne musiklærere, der underviser på musikskolen, og lige nu tilbyder lærerne undervisning i følgende:

• Sang
  • Guitar (akustisk og elektrisk)
  • Elbas
  • Trommer
  • Klaver eller keyboard
  • Lydstudie (Logic opsat på MacBook)

Undervisningen bliver spredt udover året, og i alt vil hver elev få 20 undervisningslektioner af 20 minutters varighed. Mellem hver lektion er det op til den enkelte elev at få øvet sig – men skolens musiklærere står naturligvis altid til rådighed for at besvare spørgsmål eller hjælpe på anden vis. Et musikskoleforløb på Askov Efterskole koster 2800 kroner for et skoleår (20 lektioner).

Hvem kan vælge at gå på musik efterskole i Jylland?

På Askov Efterskole er vores tilbud om musikskole gældende for alle elever. Det er altså helt lige meget, hvilket linjefag du har, så længe du har lyst til at lære at synge eller spille på et instrument. Det er også ligemeget, om du har erfaring med at synge eller spille. Vores musiklærere tager udgangspunkt i den enkelte elevs niveau, og starter du som nybegynder, vil du efter den sidste lektion opleve at have fået et grundigt kendskab til dit instrument. Vi har tidligere set flere eksempler på, at elever, som ikke tidligere har spillet musik, har mestret et instrument på et højt niveau, når efterskoleåret slutter.

Har du spørgsmål til musikskoleforløbet hos Askov Efterskole, eller er der andet, vi kan hjælpe med? Så er du meget velkommen til at kontakte os på telefon 76 96 18 00 eller via vores mail askov@askovefterskole.dk. Vi vil med glæde svare på alle dine spørgsmål, og allerede nu kan vi love dig, at du på Askov vil opleve en efterskole med musik, kreativt og højt til loftet. Vi glæder os til at høre fra dig, hvis du ønsker at komme på en musik efterskole i Jylland.

Glæd dig til
at arbejde med:

Sammenspil

Sangskrivning

Musikteori

Studieindspilning

Turné

Føl dig hjemme i efterskolens lydstudie

Drømmer du om at indspille din musik? På Askov Efterskole kan du gøre drømmen til virkelighed. Som en efterskole med musik har vi vores helt eget lydstudie – og døren står altid åben, så du både kan tilgå lydstudiet i undervisningen og i fritiden.

Du kommer desuden til at få et indblik i arbejdsopgaverne i et professionelt lydstudie, når vi arbejder med musikproduktion. Vi tager på ture og ekskursioner i undervisningen og har bl.a. besøgt det professionelle lydstudie Lundgaard Studio, hvor Tim Christensen tidligere har indspillet.

Skriv dine egne sange

Der er noget magisk ved at spille musik, du selv har skrevet. Derfor laver vi sangskriverforløb, hvor du kommer til at udarbejde dine egne tekster og tilhørende musik. Vi får i den forbindelse også besøg af professionelle sangskrivere, som deler ud af deres viden.

Tidligere har vi bl.a. haft besøg af Tue West, Per Vers, Thomas Buttenschøn, Tobias Trier og Mads Langer og Esben Svane.

Elektronisk Musik

På musiklinjen er der også mulighed for at lege med elektronisk musik. Vi har udstyret stående og der kan være forløb, hvor du kan prøve at arbejde med genren. Måske er det dig, som skal lave nogle fede backtracks eller et godt beat, når der skal indspilles i vores studie?

Er du nybegynder, øvet musiker, eller vil du virkelig gerne nørde igennem på dit instrument og dygtiggøre dig yderligere? Husk, at vi også tilbyder soloundervisning på efterskolen.

Musiklinjen på vores lille efterskole i Jylland er for alle med interesse for musik. Vi har plads til dig, uanset om du er garvet musiker eller nybegynder. Det vigtigste er, at du brænder for musikken.

Et år på Musiklinjen bliver et år, du aldrig glemmer. Du får mulighed for både til at stå på scenen sammen med dine kammerater, skrive dine helt egne sange og indspille musik i skolens professionelle lydstudie. Vi garanterer nye venskaber, uforglemmelige oplevelser og musikalske øjeblikke du vil huske for altid. Musiklinjen tager hånd om alle, som har lyst til at være med, og sammen skaber vi noget helt specielt, når vi i undervisningen går fælles gennem musikkens verden.

Mød Emil

Hør hvad Emil siger om, at være elev på Musik-linjen

Emil er elev på Musik-linjen på Askov Efterskole.
Her fortæller han om linjefaget.

Uforglemmelige koncerter

NOGET FOR DIG?
Musik har en helt særlig evne til at samle folk. Det kommer du både til at opleve i vores livlige musiklokaler, når vi øver og spiller sammen, samt når du står på scenekanten og spiller koncerter.

Glæd dig også til at leve som en ægte musiker for en stund, når Musiklinjen tager på turné og spiller på landets skoler, gågader og andre samlingssteder. Du får lov til at prøve, hvordan det føles at fordybe sig i musikken i flere dage ad gangen – og du lærer en hel masse om performance, improvisation og publikumskontakt.